اکران فیلم «نسل جادویی» ساخته ایرج کریمی و به تهیه کنندگی جهانگیر کوثری که سالهاست حرف و حدیثهایی درباره دلایل توقیف آن منتشر می شود، کماکان در هالهای از ابهام قراردارد.
به گزارش "جهان"، در میان فهرست فیلم های مختلفی که هر از چندگاهی نامشان بعنوان آثار هنوز اکران نشده سینمای ایران، به گوش می رسد بی تردید «نسل جادویی» یکی از مهمترینهاست، که نزدیک به سه سال است نامش خوش نشین این فهرست شده است.
این فیلم که چهارمین تجربه سینمایی«ایرج کریمی» پس از فیلمهايی چون «ازكنارهم می گذریم»(1379)، «چندتارمو»(1382) و «باغ های كندلوس» (1383) محسوب می شود در سال 85 پروانه ساخت گرفت و بدون حاشیه به پایان مراحل تولید رسید، اما در همان مرحله متوقف ماند و هنوز هم نتوانسته است روانه بازار اکران شود.
در خلاصه داستان این فیلم تنها به این جملات بسنده شده است که :«نسل جادويي از جوانان امروز مي گويد. از استعدادها، خلاقيتها و زمينه هاي زندگي ـ عشق ـ جسارت و شادابي، نسل جادويي حديث جواناني است كه آينده را مي سازند.»
اما نکته جالب توجه درباره آن، که بازماندنش از اکران را کمی عجیب می نماید، نه تنها عوامل معتبر و نام آشنایی چون «جهانگیر کوثری» و «ایرج کریمی»، که حضور پررنگ بازیگران توانايی از سینمای ایران، در این فیلم است؛ هدیه تهرانی، رامبد جوان، باران کوثری، شاهرخ فروتنیان و نگار جواهریان، بازیگران اصلی این فیلم هستند که بسیاری بواسطه حضورشان اکران امیدوارکنندهای را برای فیلم پیش بینی کرده بودند.
اما به راستی مشکل اکران این فیلم در کجاست؟ اگر پروانه نمایش برای فیلم صادر شده است پس چه دلیلی برای عدم اکران فیلم وجود دارد و اگر اینگونه نیست چرا مردادماه 86 تهیه کننده فیلم خبر از صدور پروانه نمایش داده بود و در پاسخ به دلایل عدم اکران گفته بود:« با جابجایی هایی که اخیراً در برنامه سینماها رخ داد، تقریباً تمامی قراردادهایی که با سینماها بسته شده بود بهم خورد، که نسل جادویی هم قربانی این جابجایی ها شد.»
کوثری در حالی سال 86 خبر از «بهم خوردن قرارداد با سینماها» داده است که مطابق قانون عقد «قرارداد» برای فیلم بدون پروانه نمایش نمی توانسته مقدور بوده باشد و بالتبع اینکه برخی عدم اکران فیلم را ناشی از «صادر نشدن پروانه نمایش» می دانند هم دیگر محلی از اعراب نمی یابد.
در کنار روایت تهیه کننده اما کارگردان فیلم نگاه دیگری به معضل در راه ماندن فیلمش دارد:«آدمي با اميد زنده است و ما همچنان اميدواريم كه نسل جادويي اكران شود به هر حال شرايط به گونهاي است كه نميتوان به شكل قاطع راجع به موضوعي صحبت كرد، اما در حال حاضر با توجه به صحبتهايي كه با آقاي كوثري داشتهايم به جمعبندي رسيدهايم تا با عقد قرارداد با يك پخشكننده معتبر شرايط اكران فيلم در ماههاي آينده را مهيا كنيم.»
ایرج كريمي در حالي از «امیدواری برای عقد قرارداد» ميگويد كه پيشتر حتی اعلام شده بود «نسل جادويي» را شركت «باران فيلم» پخش خواهد کرد. او اما در اين باره ميگويد:«اصلا چنين موضوعي وجود ندارد و قراردادي براي پخش اين فيلم با هيچ پخشكنندهاي منعقد نشده است.»
كريمي وجود هرگونه مشكل محتوايي را در اين فیلم رد می کند و معتقد است :«يكسري اختلافات داخلي بين تهيهكننده و سرمايهگذار باعث بروز مشكلاتي در اين زمينه شد.»
اصل جریان چیست؟
به گزارش "جهان"تازه ترین شنیده ها درباره دلایل توقف اکران این فیلم حائز نکات جالب توجهی است که یکی از مهمترین این نکات اعلام «غیرشرعی» بودن فیلم است.
فیلم «نسل جادویی» درباره تبحر و تواناییهای ویژه تعدادی جوان است. اما در انتخاب و اجرای بعضی از این توانمندیها به گونه ای عمل شده است که کارها صورت «معجزه» و «جادو» به خود گرفته و همین از نگاه ناظران نکتهای خارج از چارچوب های شرع اعلام شده است؛ چارچوب هایی که تأکید دارد غیرپیامبران و غیرمعصومان از معجزه ناتوانند و این نکته است که فیلم را به تعبیر «مسئولان اکران»، غیرقابل نمایش در جمهوری اسلامی ایران کرده است.
بنابر شنیدههای خبرنگار جهان، نکاتی از این دست که؛ «هدیه تهرانی» می تواند از پشت دیوار اتفاقات را بببیند، «رامبد جوان» صداها را از تمام نقاط دنیا می شنود و «باران کوثری» می تواند با یک فوت حشرات و حیوانات را برای هجوم به سمت شخصی خاص هدایت کند، از نگاه مسئولان صدور اجازه (نه پروانه!) نمایش فیلم، جزو معجزات شناخته شده و با این استدلال که جوانان عادی نمی توانند حائز چنین ویژگی هایی باشند فیلم را از نمایش عمومی بازداشتهاند.
اما نكته مهم اين است كه این فیلم در سال 84 و توسط مسئولان فعلی وزارت ارشاد مجوز ساخت گرفته است.
با این اوصاف می توان گفت، فیلم «نسل جادویی» هم پس از اجازه ساخت و حتی نمایش، مسئولان را دچار تردیدهایی کرده است.ترديدهايي كه پس از طي مراحل گوناگون صدور مجوز ايجاد شده و اين موضوع ميتواند به عوامل توليد فيلم و كارگردان ان لطمه بزند.لذا انتظاري كه از مديران سينمايي كشور ميرود اين است كه با تعيين تكليف به موقع و در چارچوب قوانين، عواملي را كه ماهها وقت و هزينه خود را صرف توليد فيلمي كردهاند در برزخ رها نكنند