راي احمدي نژاد از كجا آمد؟
چتم هاوس، موسسه سلطنتي امور بين الملل بريتانيا در گزارشي به تحليل نتايج دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران بر مبناي آمار اعلام شده از سوي وزارت كشور پرداخته است.
اين گزارش به سرپرستي علي انصاري، مدير مركز مطالعات ايراني دانشگاه سنت اندروز و با همكاري دانيل برمن و توماس رينتول از همين مركز تهيه شده است.
اين گزارش بر مبناي آمار استان به استان اعلام شده وزارت كشور در دو انتخابات اخير رياست جمهوري و آمار رسمي مركز آمار ايران در سال 2006 تهيه شده است.
گزارش اين موسسه تحقيقاتي بريتانيا مي گويد كه در دو استان مازندران و يزد كه از آنها به عنوان دو استان محافظه كار ياد كرده، درصد مشاركت مردم بيش از صد درصد گزارش شده است.
در سطح استاني نيز هيچ ارتباطي ميان افزايش مشاركت با چرخش آرا به سوي محمود احمدي نژاد ديده نمي شود كه اين مساله، تصور موجود مبني بر پيروزي آقاي احمدي نژاد با حضور گسترده اكثريت خاموش محافظه كار را با چالش مواجه مي كند.
طبق اين گزارش، در يك سوم استان ها، نتايج رسمي اعلام شده نيازمند آن است كه آقاي احمدي نژاد نه تنها آرا تمام محافظه كاران دور قبل، بلكه آرا ميانه روها و تمام راي دهندگان جديد را علاوه بر 44 درصد آرا راي دهندگان اصلاح طلبان را به دست آورده باشد.
نتايج رسمي اعلام شده نيازمند آن است كه آقاي احمدي نژاد نه تنها آرا تمام محافظه كاران دور قبل، بلكه آرا ميانه روها و تمام راي دهندگان جديد را علاوه بر 44 درصد آرا راي دهندگان اصلاح طلبان را به دست آورده باشد
اين گزارش مي گويد در سال 2005، به مانند سال 2001 و سال 1997 كانديداهاي محافظه كار و به خصوص محمود احمدي نژاد آشكارا در مناطق روستايي فاقد محبوبيت بود. اين كه نواحي روستايي همواره به محافظه كاران راي مي دهند، يك توهم است. اين ادعا كه امسال هم آقاي احمدي نژاد بيشتر آراي مناطق روستايي را از آن خود كرد، بر خلاف اين داده ها است.
بي نظمي ها در ميزان مشاركت آرا
در دو استان ميزان مشاركت فراتر از صد درصد است و در چهار استان نيز اين ميزان بالاي نود درصد گزارش شده است. هيچ ارتباطي ميان افزايش تعداد شركت كنندگان و چرخش آرا به سمت آقاي احمدي نژاد ديده نمي شود.
در سال 2005 و در انتخابات آن دوره، شكافي ميان ميزان مشاركت ديده مي شد. در هفت استان ايران ميزان مشاركت زير شصت درصد و در ده استان بالاي هفتاد درصد بود. در سال 2009 تنها دو استان زير زير هفتاد درصد است و 24 استان ديگر بالاي هشتاد درصد گزارش شد. با اين آمار تفاوت هاي منطقه اي در ميزان مشاركت ديگر ديده نمي شود.
طبق گزاش چتم هاوس، ارتباط چشمگيري ميان افزايش مشاركت مردم در انتخابات در يك استان و چرخش آرا به سمت آقاي احمدي نژاد ديده نمي شود. فقدان اين ارتباط باعث مي شود تا اين استدلال كه آرا اكثريت محافظه كاران خاموش باعث پيروزي محمود احمدي نژاد شده، با مشكل رو به رو شود.
اين گزارش مي گويد در مورد آمار اعلام شده نيز نگراني هايي وجود دارد. در دو استان يزد و مازندران، نتايج اعلام شده نشان مي دهد كه آرا به صندوق ريخته شده در روز انتخابات، بيشتر از ميزان واجدان شرايط است و در چهار استان ميزان مشاركت بيش از نود درصد است.
در دو استان يزد و مازندران، نتايج اعلام شده نشان مي دهد كه آرا به صندوق ريخته شده در روز انتخابات، بيشتر از ميزان واجدان شرايط است و در چهار استان ميزان مشاركت بيش از نود درصد است
اين گزارش مي افزايد در كشوري كه استفاده از راي مردگان مرسوم است، استفاده از شناسنامه متوفيان براي ريختن راي بيشتر به صندوق ها به صورت گسترده در جريان است. اين امر مشكل ساز است اما غير منتظره نيست. چنين مشكلي با احمدي نژاد شروع نشده است.
راي احمدي نژاد از كجا آمد؟
گزارش چتم هاوس مي گويد طبق آمار رسمي اعلام شده، آقاي احمدي نژاد در اين انتخابات سيزده ميليون راي بيشتر از دوره پيش به دست آورده است.
با فرض اينكه او توانسته تمامي 11.5 ميليون راي سال 2005 خود را نگه دارد، اين سيزده ميليون راي اضافي از سه منبع مي تواند به دست آيد.
حدود 10.6 ميليون شهروندي كه در سال 2005 راي ندادند اما در اين انتخابات شركت كردند.
6.2 ميليون نفري كه در انتخابات دور پيش به رفسنجاني راي دادند.
10.4 ميليون نفري كه در دور پيشين انتخابات به نامزدهاي اصلاح طلب راي دادند.
براي اينكه اين آمار اعلام شده درست باشد، آقاي احمدي نژاد بايد تمام راي دهندگان جديد را به خود جذب مي كرد، آراي هاشمي رفسنجاني را به خود اختصاص مي داد و 44 درصد آرا راي دهندگان به اصلاح طلبان در دوره پيش را از آن خود مي كرد.
طبق گزارش چتم هاوس، اين نكته حائز اهميت است كه در برخي از استان ها، مهدي كروبي، روحاني اصلاح طلب در سال 2005 راي بالايي به دست آورد و آمار اعلام شده دولتي حاكي از آن است كه حاميان دور پيشين او اين بار به او يا آنگونه كه انتظار مي رفت به ميرحسين موسوي راي نداده اند و به آقاي احمدي نژاد متمايل شده اند.
براي بسياري از اصلاح طلبان اين وضعيت غير محتمل است. مهدي كروبي يك اصلاح طلب شناخته شده و معروف است و ديدگاههايي بر خلاف آقاي احمدي نژاد در مسايل سياسي، فرهنگي، آزادي ها، مديرين اقتصادي و سياست خارجي دارد.
آيا مناطق روستايي نشين از احمدي نژاد حمايت مي كنند؟
اگرچه بسياري از تحليلگران بر اين باورند كه قبل و پس از انتخابات اخير آقاي احمدي نژاد در مناطق روستايي محبوب و پرطرفدار بوده اما آمار انتخابات سال 2005 اين امر را نشان نمي دهد. بلكه آمار انتخابات دور پيش نشان مي دهد كه آقاي احمدي نژاد راي خود را در آن سال عمدتا از مناطق شهري و حومه شهري به دست آورد.
طبق گزارش چتم هاوس، آمار نشان مي دهد كه بر خلاف آنچه رسانه هاي غربي مي گويند روستانشينان، هوادار محمود احمدي نژاد نيستند. بسياري از جمعيت روستايي ايران تركيبي از اقليت هاي قومي است. لرها، بلوچ ها، كردها و اعراب از جمله اين اقوام هستند.
آمار نشان مي دهد كه بر خلاف آنچه رسانه هاي غربي مي گويند روستانشينان، هوادار محمود احمدي نژاد نيستند. قوميت هاي ايراني يا معمولا به نفع نامزدهاي اصلاح طلب راي داده و يا به فردي از قوم خود راي داده اند
اين قوميت هاي ايراني يا معمولا به نفع نامزدهاي اصلاح طلب راي داده و يا به فردي از قوم خود راي داده اند. راي آنها در انتخاب خاتمي در سال 1997 و 2001 مهم بود و در سال 2005 نيز عمدتا به مهدي كروبي و مصطفي معين راي دادند.
اين گزارش مي افزايد در اين حال آمار سال 2009 نشاندهنده تغيير ناگهاني در اين مساله است. اين آمار نشان مي دهد كه آرا مهدي كروبي كه در نواحي قومي پرطرفدار است از ميان رفته و حتي در لرستان، زادگاه او آرا او از 440247 در سال 2005 به 44036 در سال 2009 رسيده است و 50.9 درصد آرا به سمت آقاي احمدي نژاد چرخش يافته است و او 47.5 درصد آرا اصلاح طلبان در دور پيش را به خود اختصاص داده است